Renașterea castanului american prin intermediul biotehnologiilor. Metoda prin care cercetătorii vor să salveze această specie

Castanul american era cândva un frumos copac cu lemn masiv care se găsea în pădurile de foioase din estul Statelor Unite, în special în munții Apalași. El ajungea la 24-36 de metri înălțime și avea un diametru de aproape 2,5 metri.

Pădurile de castan ofereau adăpost și hrană animalelor sălbatice. În plus, reprezentau o sursă de hrană bogată în nutrienți și o sursă valoroasă de lemn pentru oameni. Grație ratei rapide de creștere a castanului și a lemnului său rezistent, care nu putrezea, acesta avea și un potențial semnificativ în captarea carbonului, caracteristică importantă în contextul schimbătilor climatice actuale.

Mana castanului a făcut din acest copac, care domina cândva bolta pădurilor, o raritate. Acum, câţiva cercetători speră să salveze copacul oferindu-i o modificare genetică, raportează David Biello pentru podcastul Scientific American`s 60 – Second Science.

Oamenii de ştiinţă au observat boala fungală în 1904. Aceasta infectează copacul prin rănile de la nivelul scoarţei, creşte şi în cele din urmă distruge ţesutul responsabil de creşterea copacului. Cercetătorii suspectează că ciupercă este originară de la castanul asiatic, care este rezistent la infecţie, explică Tamar Haspel pentru The Washington Post.

Sursă video: YouTube

"Există un efort – care se menţine de 100 de ani – pentru a crea un castan american rezistent la mană. Fundaţia Americană a Castanilor a obţinut unele rezultate încrucişând castanul american cu cel asiatic, dar nu a reuşit să atingă acest ţel", spune Haspel.

Biello mai declară faptul că pentru a face încrucişări este nevoie de timp şi trebuie să treacă mai multe generaţii înainte ca ceva care să se asemene cu un castan american să crească. Modificarea genetică este o abordare mult mai rapidă. Dar sursa genelor este oarecum surprinzătoare: ele vin de la grâu. O singură genă de la grâu îi conferă castanului puterea să metabolizeze acidul produs de ciuperca ce îl infectează.

"Câţiva hibrizi de castani au fost plantați în sălbăticie din New Jersey până în Virginia. Şi câteva teste luate de la copacii modificați genetic au arătat rezultate promiţătoare. Unii ecologişti se tem când aud de organisme modificate genetice. Dar câteva modificări, fie ele prin hibridare sau inserţie de gene, par a fi unică cale de a restaura castanul la gloria de altă dată", explică Biello.

Articol publicat de Alexandru Băiceanu - masterand în cadrul USAMV București. Sursă: The Conversation ,Scientific American Sursă foto: YouTube