Întrebări și răspunsuri despre editarea genomului și reglementarea sa

ProfesorulRandall Lutter este la ora actuală, unul dintre membrii corpului didactic al Facultății de Conducere și politici Publice a Universității Virginia. Înainte de aceasta, domnia-sa a fost unul dintre funcționarii cu rang înalt ai Agenției Americane pentruMedicamente și Alimente (FDA), unde a avut un rol major în ceea ce privește reglementarea modificărilor genetice la animale. În cadrul unui interviu, domnia-sa și-a exprimat poziția asupra metodei CRISPR de editare a genomului, precum și a perspectivelor deschise de aceasta.

Î: Prin ce diferă noile tehnici de editare agenomului de metodele mai vechi de a obține OMG-uri ?

R: Folosind noile tehnici de editare genetică, precum CRISPR, oamenii de știință pot „tăia” genomul celulei chiar în locul dorit, pentru a elimina unele gene sau a introduce altele noi. Tehnicile mai vechi necesitau introducerea de material genetic provenind de la alte specii și de aceea au fost uneori denumite transgenice.

Editarea precisă a genomului cu aceste tehnici s-a dovedit a fi de succes, fiind folosită pentru obținerea unei game largi de organisme, cu o paletă largă de proprietăți, chiar fără să fie nevoie de introducerea unor gene de la alte specii. Rezultatele unei astfel de editări genetice ar putea fi considerate, în principiu, ca naturale.

CRISPR, față de alte tehnologii, ar putea fi folosită și pentru a influența caracteristici transmisibile, chiar și în populația sălbatică. Folosind un procedeu numit „conducerea genei” se poate ca un organism modificat să transmită noile sale proprietăți și urmașilor săi, cu o foarte mare probabilitate. Este de așteptat ca aceste noi însușiri să fie transmise și populației sălbatice – o chestiune cu implicații foarte largi.

Î: Cum ar putea FDA să cumpănească între posibilele riscuri ale unei asemenea tehnologii și posibilele sale beneficii ?

R: Cumpănirea între riscuri și beneficii necesită o abordare specifică fiecărui  produs în discuție, dar cei care elaborează deciziile în cadrul FDA se axează pe aspecte foarte concrete.

Spre exemplu, când FDA a aprobat introducerea proiectului Aqua Bounty de creștere a somonului modificat genetic AquaAdvantage Salmon, a fost studiat mai întâi dacă hrana acestuia este sigură și pentru somonul sălbatic din Atlantic. S-a studiat, de asemenea și impactul acestui nou soi – care crește mai repede – asupra somonului sălbatic din zonele în care s-a stabilit creșterea lui. S-au evaluat și potențialele efecte adverse asupra mediului în SUA. După ce s-au cercetat și eventualele efecte fizice și biologice ale programului Aqua Bounty, ca și impactul asupra pieței și după consultarea publică și a altor agenții, FDA a emis autorizația.

Una dintre marile provocări rezidă în întârzierile mari cu care se acordă autorizațiile. Întârzieri în aprobarea produselor obținute prin noile tehnologii se traduc prin utilizarea în continuare a celor vechi cu potențial mai scăzut și mai puțin sigure, precum și stimulente substanțial reduse pentru finanțarea cercetării și dezvoltării.

Î: Utilizarea noilor tehnici de editare a genomului nu ar putea avea efecte similare cu ale abuzului de antibiotice, de exemplu, ducând la apariția unor agenți patogeni mai puternici sau a unor dăunători mai rezistenți ?

R: Unele culturi modificate genetic, dezvoltate cu tehnologii transgenice mai vechi, sunt tolerante la ierbicide, și există dovezi care sugerează că utilizarea ierbicidelor pe astfel de culturi a dus la apariția unor super-buruieni.

Editarea genomului, dacă este folosită pentru a produce culturi tolerante la pesticide, nu s-ar rezolva astfel de probleme, care, însă, pot fi văzute, în mare parte, ca rezultatul utilizării necorespunzătoare a pesticidelor.

Î: Care sunt principiile de bază ale actualizării Programului-cadru pentru reglementare în domeniul biotehnologiei al FDA ?

R: La începutul lunii ianuarie, FDA a emis trei documente orientative. Acestea ar putea fi extinse pentru a acoperi toate tehnologiile de editare a genomului, inclusiv CRISPR la animale ; extinderea consultării voluntare asupra culturilor modificate genetic pentru a include și tehnologiile de editare a genomului la culturi; extinderea reglementărilor asupra utilizării țânțarilor pentru controlul bolilor la programul pentru pesticide al EPA. FDA solicită, de asemenea, public, comentarii asupra tehnologiilor cu risc scăzut de editare a genomului.

Î: Care credeți că cea mai interesantă cale pe care o deschide tehnologia de editare a genomului ?

R:  Este acceptat pe scară largă că tehnicile de editare a genomului ar putea fi folosite pentru a îmbunătăți șansele de utilizare a unor organe de porc pentru transplant uman. O nouă sursă de organe pentru transplanturi ar da speranțe la zeci de mii de americani aflați acum pe listele de așteptare pentru transplant.

Articolul original este disponibil pe http//news.virginia.edu/content/qa-future-genome-editing-and-how-it-will-be-regulated