Britanicii vor să testeze insecte modificate genetic. Jumătate din populația lumii este în pericol fără ele: VIDEO

Membrii Camerei Lorzilor din Parlamentul Regatului Unit sunt de părere că Guvernul ar trebui să dea undă verde unui proiect de testare a insectelor modificate genetic.

Reprezentanții Comitetului pentru Știință și Tehnologie susțin că modificarea genetică ar putea face insectele incapabile de transmitearea unor boli precum febra Dengue și malaria. Aceleași tehnici ar putea fi utilizate și în controlarea dăunătorilor care afectează sectorul agricol britanic.

Raportul întocmit conchide că reglementările UE la adresa organismelor modificate genetic “eșuează lamentabil” şi sunt bazate “în întregime pe riscuri” ignorând beneficiile.

“Tehnologiile insectelor MG au nu doar potenţialul de a salva numeroase vieți în întreaga lume, dar şi de a genera beneficii economice semnificante pentru sectorul comercial britanic”, explică Lordul Selborne, cel care prezidează comitetul. El adăugă însă că tehnologia a fost “oprită brusc pentru că sistemul de reglementare al UE este teribil de inadecvat”.

Insectele modificate genetic sunt create prin introducere de ADN în genomul lor. Noile tehnici de editare a genelor pot face acest proces mai rapid și mai puțin costisitor din punct de vedere financiar.

Sursă: YouTube

O abordare ar fi aceea de a introduce o genă letală prin care insectele să continue să fie capabile să se reproducă, dar să producă numai urmaşi infertili, cu scopul de a reduce dimensiunea totală a populaţiei. Recent, o echipă de la Colegiul Imperial din Londra a anunţat că a creat un ţânţar modificat genetic infertil.

O altă abordare ar fi aceea de a modifica o insectă astfel încât ea să devină imună la patogeni, precum paraziţii, prevenindu-se astfel răspândirea bolii.

În același raport se menționează că Guvernul britanic are “datoria morală” de a testa potenţialul tehnologiei în discuție.

Tratamentul febrei Dengue

Tehnologia insectelor modificate genetic a fost deja testată în combaterea ţânţarilor responsabili de transmiterea febrei Dengue.

Febra Dengue este boala transmisă de insecte care se răspândește cel mai rapid în lume, aproape jumătate din populaţia mondială fiind supusă riscului îmbolnăvirii. Infecţia virală duce la apariția unor simptome similare gripei, dar poate avea complicații fatale.

Studii realizate la o scară redusă în Brazilia şi în Insulele Cayman, folosind ţânţari sterili, au dus la reducerea numărului de insecte purtătoare ale virusului febrei Dengue cu mai mult de 90%.

Cercetările au fost efectuate de către singura companie care se ocupă, în prezent, de testarea insectelor modificate genetic, respectiv Oxitec - o companie cu sediul în Marea Britanie cumparată anul acesta de americanii de la Intrexon pentru suma de 160 de milioane de dolari.

Articol publicat de Andreea Cojocaru - studentă în cadrul Facultății de Biotehnologii, USAMV București. Sursă: BBC Sursă foto: Wikimedia Commons