Comunicate de presă
COMUNICAT AGROBIOTECHROM privind decizia Ombudsmanului European în cazul procesului de aprobare a OMG-urilor

Asociația Profesională AgroBiotechRom a producătorilor și utilizatorilor de biotehnologii agricole din România salută decizia  Ombudsmanului European Emilly O’Reilly față de modul in care decurge evalurea procesului de aprobare a organismelor modificate genetic (OMG) în cadrul Uniunii Europene.

Ombudsmanul, care anchetează în numele cetățenilor europeni plângerile venite cu privire la cazuri de administrare defectuoasă apărute în instituțiile și în organismele Uniunii, a hotărât că, în perioada 2012-2014, Comisia Europeană a eșuat în mod repetat să respecte termenele limită stabilite prin lege în soluționarea cererilor privind importul de OMG-uri și nu a luat deciziile necesare într-un interval de timp rezonabil.

Ancheta a fost lansată în urma unor reclamații venite din partea a trei asociații europene din industria alimentară și a furajelor, respectiv EuropaBio (Asociația Europeană pentru Bioindustrii din care face parte și AgroBiotechRom), COCERAL și FEFAC. Reprezentanții acestora și-au exprimat, în mod repetat, îngrijorările cu privire la întârzierile apărute în autorizarea a douăzeci de aplicații pentru alimente și furaje modificate genetic depuse în perioada septembrie 2012 – septembrie 2014.

“Formularea fără echivoc a răspunsului Ombudsmanului atestă faptul că instituțiile europene ignoră propriul cadru legislativ, pe care ele însele l-au creat, generând un climat de incertitudine și lipsă de transparență pentru operatorii economici”, a comentat Nicolae Hristea, director executiv al AgroBiotechRom.

“Salutăm decizia luată de Ombudsman și recunoașterea faptului că dificultățile politice nu pot justifica administrarea defectuoasă. Este încurajator să vedem că în ultimele luni Comisia și-a îmbunătățit termenele și așteptăm cu nerăbdare ca aceasta să aprobe produsele în concordanță cu obligațiile sale legale”, a declarat Nathalie Moll, secretar general al EuropaBio.

Conform reclamației, întârzierile la Comitetul Permanent au ajuns să însumeze, în medie, un an și patru luni pe produs, mult peste limita de trei luni menționată în lege. În plus, au existat întârzieri ale Comisiei Europene în medie de circa 3,5 luni pe produs în luarea deciziilor după ce Comitetului de Apel nu a reușit să ajungă la o majoritate calificată. Potrivit aceleiași reclamații, aceste întârzieri s-au dovedit a fi excesive în comparație cu cele apărute în perioada 2011-2013, când de cele mai multe ori deciziile au fost luate în decursul unei singure luni.

Conform reglementărilor în vigoare, Comisia Europeană autorizează la nivelul Uniunii alimentele și furajele modificate genetic. Comisia ia o decizie în acest sens după ce reprezentanții Autorității Europene pentru Siguranță Alimentară (EFSA) își publică opinia științifică (avizul favorabil) privind un anumit produs.

 

Iată concluziile anchetei demarate de Ombudsmanul European:

“Comisia a eșuat în aceste cazuri să se încadreze în termenul limită legal de trei luni pentru depunerea proiectului de hotărâre la Comitetul Permanent pentru Plante, Animale, Alimente și Furaje. Comisia nu a reușit, de asemenea, să ia deciziile într-un interval de timp rezonabil după ce Comitetul de Apel nu a putut să își ofere opinia. Aceste eșecuri constituie o administrare defectuoasă.

Având în vedere că procesul de luare a deciziilor în privința alimentelor și furajelor modificate genetic este supus în prezent evaluării, Ombudsmanul simte că nu este necesar să facă o recomandare Comisiei în acest caz. Cu toate acestea, în așteptarea concluziei evaluării și adoptării unei noi legislații Ombudsmanul are credința că Comisia va căuta să se conformeze  cerințelor legale existente privind termenele legate de aplicațiile pentru autorizarea alimentelor și furajelor modificate genetic.

În cazul în care Comisia crede că termenele existente pentru aducerea unui proiect de hotărâre în Comitetul Permanent nu sunt adecvate, ar putea lua în considerare confruntarea acestei probleme ca parte a evaluării curente privind procesul decizional legat de alimentele și furajele modificate genetic din UE. În mod similar, în cazul în care Comisia crede că ar trebui să existe un interval de timp prevăzut specific în decursul căruia să fie luată o decizie după ce Comitetul de Apel nu reușește să obțină o majoritate calificată, și acest aspect ar putea fi ridicat în contextul evaluării curente.”

 

Puteți afla detaliile complete ale anchetei Ombudsmanului European în acest caz accesând link-ul : http://www.ombudsman.europa.eu/ro/cases/decision.faces/en/63025/html.bookmark#_ftn1

Related Post